스킵네비게이션

Archive

Busan Biennale 2006

이전메뉴 다음메뉴

Busan Biennale

The Busan Biennale is a biannual international contemporary art show that integrated three different art events held in the city in 1998: the Busan Youth Biennale, the first biennale of Korea that was voluntarily organized by local artists in 1981; the Sea Art Festival, an environmental art festival launched in 1987 with the sea serving as a backdrop; and the Busan International Outdoor Sculpture Symposium that was first held in 1991. The biennale was previously called the Pusan International Contemporary Art Festival (PICAF) before it launched.

The biennale has its own unique attribute in that it was formed not out of any political logic or need but rather the pure force of local Busan artists’ will and their voluntary participation. Even to this day their interest in Busan's culture and its experimental nature has been the key foundation for shaping the biennale’s identity.

This biennale is the only one like it in the world that was established through an integration of three types of art events such as a Contemporary Art Exhibition, Sculpture Symposium, and Sea Art Festival. The Sculpture Symposium in particular was deemed to be a successful public art event, the results of which were installed throughout the city and dedicated to revitalizing cultural communication with citizens. The networks formed through the event have assumed a crucial role in introducing and expanding domestic art overseas and leading the development of local culture for globalized cultural communication. Founded 38 years ago, the biennale aims to popularize contemporary art and achieve art in everyday life by providing a platform for interchanging experimental contemporary art.


2004 If there must be deaths, let there be re

Read 9,743

관리자 2005-10-12 15:57

작가Muntean/Rosenblum
광고는 자본주의의 꽃으로 불린다 . 광고로 인해, 상품의 소비와 생산이 촉진되기 때문에 자본주의를 움직이는 원동력이 된다는 의미에서다. 사람들이 생활에 꼭 필요한 물건만을 구입하고 생산한다면? 자본주의경제는 망가진다. 불필요한 수요도, 애초에는 없던 수요도 만들어내는 게 광고다. 어떤 식으로든 상품을 알리지 않고는 상품 판매가 불가능하다.

영화, 드라마, 뉴스, 다큐멘터리, 광고 등 다양한 미디어 생산품 중에 제작시간당 가장 많은 비용이 투입되는 것은 광고다. 수십초 짜리 광고 제작에 들어가는 돈이 두세시간짜리 영화를 만드는 데 드는 비용을 초과하는 경우가 적지 않다. 돈을 쏟아붓더라도, 돈을 벌기 때문에 광고는 필수적이다. 또 다양한 방법으로 수용자를 사로잡아야 한다. 온갖 방법이 동원된다.

때문에 광고의 홍수다. 신문을 보면, 광고가 50%에 육박한다. 신문인지 광고지인지 헷갈릴 정도다. 지하철이나 버스를 타도 눈길 닿는 곳마다 광고다. 라디오를 통해, 전광판을 통해 광고는 끝없이 쏟아진다. 온통 광고이다 보니, 싫다고 피할 수 없는 게 광고다. 상품 홍보를 위한 불가결한 마케팅 수단이지만, 어떤 광고는 유난히 거부반응을 부르기도 한다. 비현실적이고 사회 통념에 반하기 때문만은 아니다. 전하고자 하는 메시지가 너무 노골적인 경우, 단순한 메시지를 반복하는 경우, 수용자들의 반응은 절대 우호적이지 않다.

상품에 대한 호감을 조성하고자 많은 돈을 들여 광고를 만들고, 방송하지만 정작 시청자들의 반응은 “짜증난다”인 경우들이다. 왜 돈 들여 욕먹는 일을 사서 할까?

최근 인터넷에서는 ‘심하다’는 광고들이 도마에 올랐다. 돈 들여 욕 먹는 일이지만, 상당수 광고주는 “어찌 됐든 많이 알려졌으니 좋은 일”이라고 여기기도 한다.

왜 이런 광고가 계속 만들어지고 있을까? 광고는 알聆퓔
TOP